Dr. Mathias Sigwardt Greve, overlege og direktør ved Rikshospitalet på slutten av 1800-tallet, var glødende opptatt av datidens hygiene- og helsemessige utfordringer. Han var leder for en rekke kommisjoner og foreninger, og skrev flere faglige og populære skrifter som for eksempel: «Gymnastikk i hjemmet», «Mor og Barn» og «Helse og Helsebot». Han var også redaktør for «Sunnhetsbladet» og «Sunnhetdstidende».
En klassiker blir til
De mangelfulle rutinene innen hygiene og helse gjorde at han savnet en mild og trygg barnesåpe på markedet. Derfor produserte han like godt sin egen med hjelp fra Waldemar N.W. Schioldborg. Schioldborg startet sin Sæbe- og Parfumeriforretning i Oslo i 1868 og hadde tidlig et bredt utvalg av såper.
Dr. Greve ble så fornøyd med såpen at Schioldborg fikk retten til å bruke Greves navn på såpen for all fremtid. Siden er såpen blitt en klassiker. I årene etter 1890 lanserte W. Schioldborg flere produkter under Dr. Greve-merket, noen av disse var:
- Dr. Greve’s barnesepe
- Dr. Greve’s barnekrem
- Dr. Greve’s barnepudder
Lilleborg tar over Dr. Greve
Schioldborg var opptatt av en stabil og langvarig utvikling av Dr. Greve-produktene, og han hadde sett at daværende Denofa-Lilleborg kunne hevde norske interesser mot kapitalsterke utenlandske konkurrenter. 1. januar 1971 overtok derfor Lilleborg varemerket.
Siden den gang har Lilleborg, i dag Orkla Home and Personal Care, bygget opp og produsert flere nye Dr. Greve-produkter.
Nye produktlanseringer
I oktober 2000 lanserte Lilleborg Dr. Greve Sensitiv Intimvask. Denne lanseringen har vært en stor suksess. Dr. Greve har løftet intimvask fra en tabubelagt, medisinsk sfære med fokus på problemer og potensielle plager, over til den mer åpne og frie sfæren av kroppspleie.
Suksessen til Dr. Greve intimvask ble videreført ved lanseringen av Dr. Greve Sensitiv Dusjgele i januar 2004. De siste årene har Dr. Greve lansert en lang rekke milde og pleiende produkter til hud som utsettes for nordisk klima.